lørdag 25. april 2009

Hjemmebryggerfestival

Den store dagen var 21. april d.å. Jeg hadde gledet meg ganske bra til å delta på dette og når man fikk se listen over alle de spennende flytende bryggene man skulle få leske strupen med, så forsto man at kvelden kom til å bli vellykket. Her var det hobbybryggere i alle klasser, enkelte som undertegnede som aldri før har brygget øl, til folk som har drevet med dette i flere år. Det som er spesielt interessant er jo å høre hvordan folk har laget sine øl, hva de har puttet i for å få frem de smakene de har og ikke minst kjenne hvor forskjellig bryggene er. Den som tror at øl er øl og at Dahls Pils er ølenes prins, de tar skammelig feil.

Av de 26 påmeldte bryggene så var det ett som aldri dukket opp, det var altså 25 forskjellige øl, alt fra blond, wissen og pilsner i den lyseste delen av skalaen til imperial stout og røykøl i den andre enden. Så her var det noe for enhver smak, også de som kun liker de lyseste typene.

Vår eminente, selvutnevnte snacksansvarlig hadde laget butterdeigstrukne skinkesnurrer, noe som var fantastisk godt og ikke minst passet utrolig godt til øl. Det skal bli ett fast innslag når jeg får gutta over på fotball og øl i alle fall.

Kvelden forløp uten særlig dramatikk og personlig var jeg meget overrasket over hvor høyt nivået var. Det aller meste jeg smakte på denne kvelden var bedre enn det som finnes i butikken av de større bryggeriene. Heineken, Ringnes, Dahls og dere andre, gå og legg dere, for her kommer hjemmebryggerne!

Jeg tror ikke jeg er alene når jeg sier at jeg håper dette blir et fast innslag hvert år om ikke to ganger i året. For dette var virkelig spennende! Ikke minst gav dette ny inspirasjon til neste runde med brygging her i huset. Jeg gruer meg som bare det til flaskevasking, det er skikkelig hat, men noe man bare må gjøre.

Mine personlige favoritter var Owes Dark Mild, Bergheims Stout og Surrete Humles UK Nut Brown ale.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar